Han passat quatre
anys des de que em vaig embarcar en l’entramat de dilemes, qüestions, mals de
cap, alegries i enriquiment personal i professional que aporten els estudis de
mestre, gràcies a l’inici del Grau d’Educació Infantil a la UIB (seu d’Eivissa).
Va ser en aquell
moment que, arran de la lectura del llibre Va
de mestres de Cela i Palou (2004), em vaig plantejar una difícil qüestió;
quin tipus de mestra voldria arribar a ser?. La meva resposta en aquell moment
va ser molt utòpica. Si bé, és cert que hem de lluitar per la utopia però sense
perdre mai de vista la realitat, per tal de poder partir d’aquesta. Ans al
contrari, la concepció sobre el tipus de mestre que vull ser a hores d’ara
dista molt del que vaig narrar en aquells inicis.
Certament, el
segon període de pràcticum (3-6 anys), en el CEIP S’Olivera, m’ha permès
vivenciar en primera persona una experiència realment enriquidora que m’ha
mostrat per què vull ser mestre i sobre tot, quin tipus de mestre vull ser.
Mai oblidaré la
sensació viscuda en retornar a l’aula de pràctiques una vegada havia finalitzat
el període establert, i sentir l’amor i estima amb que em rebien els infants;
les seves mirades, les seves abraçades, els seus crits d’alegria i els seus
petons... van ser moment realment emotius. Tampoc no oblidaré mai la seva
graduació, amb aquelles túniques blaves i barrets al cap... és com si els veiés
graduats a la universitat i encara tenen tota la vida per davant. Com tampoc
les seves dolces veus entusiasmades cridant a l’uníson el meu nom en entrar a
la sala, mentre els seus familiars capgiraven el cap per veure qui entrava.
Sense dubte, es tracta d’una reacció espontània i improvisada que mostra l’amor
i l’estima que es pot arribar a sentir amb tan sols uns mesos de
convivència.
Són
moltes les competències professionals que he pogut adquirit al llarg d’aquest
període, totes elles relaciones amb múltiples àmbits que abracen gairebé tots
els aspectes o requisits necessaris per ser un bon mestre. Fent al·lusió a
alguns d’aquests, cal mencionar el desenvolupament que he experimentant en
quant al meu propi autoconcepte professional. Gràcies a les profundes
reflexions realitzes, precisament en aquesta eina, he pogut ser molt més
conscient de les meves capacitats i limitacions. Crec que em trobo a un moment
de creixement i enriquiment professional, però reconec que encara queda tot un
camí d’aprenentatge al llarg de la vida i actualització constant, per tal de
créixer i millorar a partir de la reflexió i innovació duta a terme en la
pràctica diària com a docent, com també per afermar la nostra actitud ètica
davant la professió que ens ocupa.
Altres
competències que he desenvolupat i assolit, i que calen destacar degut a la
seva rellevància en el camp de l’educació, fan referència al fet de mostrar
estratègies que afavoreixin la convivència, la comunicació i, sobre tot, el
treball col·laboratiu, tant amb les famílies com amb els propis companys. De
fet, cada vegada sóc més conscient de la necessitat de la parella educativa, ja
que permet compartir aprenentatges, experiències, sabers, dubtes, inquietuds,
responsabilitats i, sobre tot, permet garantir més eficaçment donar resposta a
les necessitats individuals que presenten tots i cadascun dels infants, així
com la importància de treballar en col·laboració de les famílies, ja que
suposen un punt de referència i ajuda en la nostra professió. I per últim,
voldria deixar constància del gran assoliment que, segons el meu parer, he
adquirit en quant a la competència d’aprenentatge autònom, la qual suposa
d’especial rellevància per tal de disposar de les eines i estratègies
necessàries per saber respondre i reconduir les diferents situacions que ens
puguin donar de la manera més satisfactòria possible.
No obstant això,
crec fermament que era precís començar el meu discurs rememorant aquells
emotius instants perquè, juntament amb altres com ara veure als infants com
creixen i maduren, estar presents davant els seus progressos i assoliments com
també limitacions per ajudar-los a superar-les, mostrar-los-hi el plaer pel
descobriment i l’aprenentatge, així com acompanyar-los durant el procés de
construcció de la seva pròpia identitat, són les raons que realment em motiven
i inciten a exercir com a mestra d’Educació Infantil, i és que és aquesta
sensació la que vull sentir cada matí en arribar a classe i veure que els meus
infants són feliços.
Per últim,
m’agradaria compartir amb el lector un seguit d’ítems sorgits fruit de la
reflexió realitzada a partir dels aprenentatges i coneixements que he adquirit
arran de la meva experiència com a aprenent de mestra, i que considero de vital
importància per tal de ser un bon mestre.
ü Objectiu: que siguin feliços
ü Transmetre’ls estima, afecte, seguretat,
normes i límits, etc.
ü Escolta activa als infants
ü Tenir en compte les seves opinions i
idees
ü Ells són els protagonistes del seu
aprenentatge
ü Acompanyar-los i guiar-los però no
“omplir recipients buits”
ü No avançar-me deixar-los expressar-se
ü Demanar-los el perquè de tot, fer-los
preguntes per tal d’incitar-los a la reflexió
ü Deixar-los fer hipòtesis i no donar-los
la resposta: ho investiguem entre tots
ü Plantejar-los dubtes i reptes
ü No donar les solucions fetes, les han de
trobar ells amb la meva ajuda. (conflictes entre companys, equivocar-se a
l’hora d’escriure, etc.)
ü Respectar les diferències
d’aprenentatges, respectar els ritmes individuals de cada infant.
ü Donar-los temps per parlar, per menjar,
per fer les activitats: és el concepte d’una escola lenta
ü La quantitat d’aprenentatge que poden
fer amb la metodologia de treball per projectes “constructivisme”
ü Fomentar el treball en equip
ü Mestre actualitzat, format, implicat amb
els infants, les famílies i l’escola.
ü Respecte pel medi ambient
ü Qualsevol activitat, tasca o procés és
un motiu d’aprenentatge
ü Importància de les rutines
ü Gran participació i implicació de les
famílies. Treballar al costat nostre. Son un gran punt de referència i ajuda en
la nostra feina. Compartim objectius: formar als infants.
ü Ensenyar-los a aprendre a pensar i
reflexionar
0 comentaris:
Publicar un comentario